Flere landmænd er blevet opmærksomme på, at fremtiden kan byde på alt for mange ”tomme” kilometer på vejene. For at undgå det sker, arbejder flere nu aktivt med deres ESG-rapportering.
Transport og logistik er en vigtig faktor i alle virksomheders ESG-arbejde – ikke mindst i landbruget, hvor transport både berører miljø (E), medarbejdertrivsel (S) og økonomi (G).
Landbrugene i dag og i fremtiden bliver større og større. Det medvirker til, at afstandene imellem markerne og gården også bliver længere, og derfor er det en god idé at arbejde bevidst med transport og logistik.
Det er blandt andet en af grundene til, at vi i Agillix ESG & Bæredygtighed har oprustet på ESG-området, da vi kan se, at det gør en positiv forskel hos de landmænd, der arbejder aktivt med sin ESG-rapportering. Det omfatter hele logistikkæden; fra når der arbejdes i marken med såning, lægning af kartofler og senere høst samt i stalden med flytning af dyr og ikke mindst tilsyn med dyr på flere ejendomme. Her gælder det om at have det hele med i overvejelserne.
Det kan være udfordrende at få logistik og tidsplaner til at hænge sammen. Derfor bliver transport og logistik ofte glemt eller helt udeladt i virksomhedens strategi og arbejdsgange.
Undgå ”tomme” kilometer
Sædskifte og markplaner er blot to af de emner, der kalder på opmærksomhed, når vi taler transport. Når jeg rådgiver landmænd, som arbejder aktivt med deres ESG, så finder vi ud af, at der kan bruges rigtig meget tid på vejene i traktoren, hvis marknumre og sædskifte ikke spiller sammen. Såmaskinen, gødningssprederen og ikke mindst sprøjten kan køre mange ”tomme” kilometer på vejene, og det gør kun, at arbejdstiden for at passe afgrøder øges, og dækningsbidraget falder. Planlægning og tilpasning af sædskifte, så marker der ligger tæt op ad hinanden følges ad i sædskiftet, er en god idé, hvis man vil mindske transporten på vejene, og gøre arbejdsdagen mere effektiv.
Mulige løsninger
Afhængigt af hvor langt ”markblokken”, hvor man har samme afgrøde, ligger fra gården, kan man overveje at investere i f.eks. en vandvogn, som kan pendle imellem mark og gård, så sprøjten kan komme hurtigere over arealet. Det kræver selvfølgelig to medarbejdere, men det kan være det hele værd, hvis vejret driller. Ligeledes kan man overveje at leje en vognmand ind til at køre høsten hjem, men det kræver, at der regnes på det i begge tilfælde.
Marken kan også tilpasses maskinernes arbejdsbredde, så der køres med fuld bredde så mange steder som muligt, og man undgår at køre med 25% eller 50% udnyttelse af sprøjten eller gyllevognen på sidste træk.
Også i staldene bør transport tænkes ind i strategien. Flytning af dyr mellem staldafsnit er som regel indtænkt ved opførelsen, men ofte er dyrene placeret på flere ejendomme. Det er derfor vigtigt at regne på, om transport af dyrene bedst klares med egen kreatur- eller grisevogn, eller om en vognmand er mere fordelagtig.
Din egen tid er også penge
Selvom det kan føles godt at klare transportopgaver selv, er det vigtigt at reflektere over, hvor man egentlig tjener sine penge, og hvordan man bedst bruger sin kostbare tid.
I Agillix ESG & Bæredygtighed hjælper vi med regnestykket. Her inddrager vi både din egen – og medarbejdernes tid og ikke mindst indkøb og omkostningerne til vedligehold af maskiner og dækslitage samt effektiv udnyttelse af maskinerne. Det giver et forkromet overblik, der er til at gennemskue, så du kan tage de rigtige beslutninger, når det gælder fremtidens transport og logistik.
Del nyheden ved at klikke på ikonerne