Skip to content
LUK


Få lagt et budget – Tag kontrollen over din virksom-
heds økonomi 

Budget

De 6 væsentligste budgetter som du skal kende til, når du starter eller driver virksomhed  

Driftsbudget, Etableringsbudget, Likviditetsbudget, Investeringsbudget, Resultat budget ogBalancebudget er alle sammen budgetter, som er eller på sigt kan blive væsentlige for din  virksomhedsøkonomi. Disse budgetter giver dig overblik og kontrol over både daglige og langsigtede økonomiske beslutninger, og hjælper med at sikre, at din virksomhed er økonomisk sund og klar til at håndtere udfordringer og muligheder.  

Ved du allerede hvad budget, du skal have udarbejdet, eller har du brug for sparring herom?

Så kontakt vores økonomirådgiver   

De 6 væsentligste budgetter

Få lagt et driftsbudget
  • Formål
    Planlægger virksomhedens løbende indtægter og udgifter i en given periode. Dette budget inkluderer udgifter som lønninger, råvarer, drift af udstyr, osv.  

  • Bruges til
    At sikre, at virksomheden kan dække sine daglige driftsomkostninger og opretholde sine aktiviteter. 
Få lagt et etableringsbudget
  • Formål
    At planlægge og styre de omkostninger, der er forbundet med opstarten af en ny virksomhed eller et nyt projekt.  
     

  • Bruges til
    At sikre, at alle startomkostninger bliver dækket, herunder udgifter til lokaler, udstyr, maskiner og arbejdskraft. 
     
Få lagt et likviditetsbudget
  • Formål
    At overvåge pengestrømmen ind og ud af virksomheden, så virksomheden har tilstrækkelig likviditet til at dække sine forpligtelser. 
     

  • Bruges til
    At holde styr på kontante ind- og udbetalinger og forudse eventuelle likviditetsproblemer. 
     
Få lagt et investeringsbudget
  • Formål: 
    At planlægge og styre de kapitaludgifter, der er nødvendige for at foretage større investeringer i virksomhedens aktiver, såsom maskiner, teknologi eller bygninger. 
     

  • Bruges til:
    At vurdere, hvilke investeringer der skal prioriteres, og hvordan de finansieres. Det giver et klart overblik over de økonomiske konsekvenser af investeringerne og sikrer, at de ikke belaster virksomhedens likviditet unødigt. 
     
Få lagt et resultatbudget
  • Formålet: 
    At forudse virksomhedens forventede indtægter og udgifter i en given periode for at estimere overskuddet eller underskuddet.  
     

  • Bruges til:
    At sætte mål for indtægter og omkostninger og sikre, at virksomheden er på rette vej mod at opnå ønsket overskud.  
     
Få lagt et balancebudget
  • Formålet:
    At give et overblik over virksomhedens aktiver, passiver og egenkapital på et bestemt tidspunkt. 
     
  • Bruges til: 
    At sikre, at virksomhedens aktiver og passiver er i balance og at virksomheden har tilstrækkelig kapital til at finansiere sine aktiviteter.  
     

Er du klar til at lave yderligere investering i din virksomhed?  

Investering kan omfatte både store og små projekter. Har du et ønske om vækst, går vi målrettet til værks og hjælper med beregninger og realisering.   

Få en erfaren investeringsrådgiver med på holdet 

 

1.1.3 Budget (3300x2200px)

Har du yderligere spørgsmål til budgetter?

Så tag endelig kontakt

Andreas Hansen Brandt

Andreas Hansen Brandt

Direktør, Økonomi
Emilie-Louise Vibe Grønvald

Emilie-Louise Vibe Grønvald

Studentermedhjælper